Lesmateriaal – Walk in my shoes Junior

Caritas International België Lesmateriaal – Walk in my shoes Junior

Migratie zet onze samenleving in beweging, dat merken ook jongeren op, het is daarom van belang om dit onderwerp niet uit de weg te gaan. Met dit interactieve verhaal kruipen leerlingen van 10 tot 14 jaar in de huid van Senait, een meisje op de vlucht. Zo maak je het complexe thema van migratie en vluchtelingen bespreekbaar in je klas!

WAT IS WALK IN MY SHOES JUNIOR?

Na de succesvolle serious game Walk in my shoes, bieden wij je ook een Walk in my shoes Junior aan! Deze tool richt zich tot een jonger publiek, maar heeft hetzelfde doel: de jongeren onderdompelen in het leven van een leeftijdsgenoot op de vlucht. Het interactieve verhaal neemt de jongeren mee op een tocht, gebaseerd op reële ervaringen en getuigenissen van vluchtelingen. Je leerlingen worden betrokken bij het maken van moeilijke keuzes en leren op deze manier de migratierealiteit kennen.

• Duur: 4 uur
  • Leeftijd: 10 – 14 jaar  (5e en 6e leerjaar & 1e en 2e middelbaar)
  • Gratis beschikbaar

EEN EDUCATIEF PAKKET

Het verhaal van Senait vormt de kern van een complete educatief ‘pakket’ dat bestaat uit drie stappen:

• Voorbereiding: de leerlingen raken vertrouwd met mensenrechten en redenen waarom mensen vluchten (1 uur)
  • Onderdompeling: de leerlingen ontdekken het verhaal van Senait en de dilemma’s waarmee ze wordt geconfronteerd (1 uur)
  • Nadenken en actie: na deze ervaring denken de leerlingen na over de uitdagingen waarmee vluchtelingen te maken krijgen, en leren hoe zij, op hun niveau, kunnen bijdragen tot meer inclusie (2 uur)

> IK WENS HET GRATIS MATERIAAL

WAT HEB IK NODIG?

• Een computer met internetverbinding, een beamer en geluidsversterking om het interactieve parcours te projecteren.
  • Het pedagogisch materiaal (te vragen onderaan): Leestekst, voorbereidende activiteiten, nabespreking.

VORMING

We organiseren vanaf 2025 online vormingen om geïnteresseerde leerkrachten wegwijs te maken in de tool. Meer informatie binnenkort op deze pagina.

HEB JE VRAGEN?

Neem gerust contact op met Ariane Dewandre voor advies of informatie. Voor een technische vraag kan je kijken in onze FAQ.

Ik registreer me voor toegang tot het lesmateriaal
We kunnen dit materiaal kosteloos aanbieden dankzij financiering van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking. In dit kader vragen we beperkte contactgegevens voor evaluatie en monitoring.
Ik geef les in de:
Privacy *