LESMATERIAAL – BUILDING BRIDGES

Caritas International België LESMATERIAAL – BUILDING BRIDGES

© Caritas International

Met de toenemende diversiteit op scholen en in de samenleving groeit ook de behoefte aan toegankelijke lestools om in gesprek te gaan over identiteit, diversiteit, vooroordelen, racisme en inclusie. Deze actuele thema’s brengen soms ongemakkelijke gevoelens naar boven, maar toch is het belangrijk om ze niet te vermijden in je klas. Met dit lespakket kan je leerlingen meer bewust maken van ongelijkheden in de samenleving en een open en veilige dialoog stimuleren, zodat ze vaardiger worden in het omgaan met diversiteit en weten hoe ze kunnen bijdragen tot meer inclusie.

CONCRETE EN ERVARINGSGERICHTE OEFENINGEN

Het pakket is opgesplitst in drie “delen” met verschillende oefeningen. Telkens vormt de eigen leefwereld van de leerlingen het vertrekpunt en worden concrete en ervaringsgerichte oefeningen afgewisseld met verdiepende klasgesprekken. De overkoepelende vraag in dit lespakket is: hoe bouwen we aan een meer verbonden en inclusieve samenleving waarin iedereen zich welkom kan voelen? Op basis van de terreinervaring van Caritas International met het begeleiden van mensen met een migratieparcours, wordt bijzondere aandacht besteed aan de ervaringen van vluchtelingen en nieuwkomers en de drempels die zij ervaren in de samenleving.

Met dit lespakket kan je werken aan verschillende leerplandoelen van de vakken burgerschap, mens & samenleving/maatschappelijke vorming, humane wetenschappen, zedenleer, godsdienst…

> Ik wens het gratis lesmateriaal

EEN OVERZICHT VAN DE INHOUD VAN HET LESPAKKET

Het pakket bestaat uit drie kant-en-klare lesfiches (inclusief werkbladen en powerpoint), één introductiefiche en één fiche met leerdoelen.

De lesfiches bouwen op elkaar voort, maar het is mogelijk om een selectie te maken in functie van de beschikbare lestijd en de leeftijd/voorkennis van je leerlingen.

• Fiche 1 – Ik en de anderen: over meervoudige identiteit, vooroordelen en wat ons verbindt.
    • Duur: 2 à 3 lesuren.
    • Leeftijd: min. 2de middelbaar.
  • Fiche 2 – Bruggen bouwen in de samenleving: over discriminatie en racisme, hoe reageren, hoe samenleven in een diverse maatschappij en bouwen aan inclusie.
    • Duur: 2 à 3 lesuren.
    • Leeftijd: min. 3de middelbaar.
  • Fiche 3 – Iedereen vertegenwoordigd? Over representatie en beeldvorming in de media.
    • Duur: 2 lesuren.
    • Leeftijd: min. 5de middelbaar

> Ik wens het gratis lesmateriaal

SAMENWERKING TUSSEN TWEE ORGANISATIES MET EEN EIGEN EXPERTISE

Dit lespakket is het werk van Caritas International en SANKAA vzw. SANKAA is een democratische en pluralistische sociaal-culturele vereniging die zowel verenigingen verbonden met de Afrikaanse gemeenschappen als verenigingen met een thematische werking overkoepelt. SANKAA bracht haar expertise in rond het thema racisme, de impact van racisme en het ontwikkelen van ‘safe spaces’. Caritas International bracht haar expertise in rond de ervaringen van vluchtelingen en nieuwkomers in de samenleving.

REGISTREER JE OM HET LESMATERIAAL TE ONTVANGEN:
Ik geef les in
Privacy *

Een lespakket ontwikkeld door Caritas International en Sankaa.
Met de steun van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking – DGD