Correct informeren en oriënteren van migranten zonder wettig verblijf

Caritas International België Correct informeren en oriënteren van migranten zonder wettig verblijf

© Caritas International

08/08/2024

DOELSTELLING:

Migranten zonder wettig verblijf in België informeren en oriënteren binnen het netwerk van organisaties.

PLAATS:

België, met de klemtoon vooral op Brussel.

VOOR WIE:

De activiteiten in het kader van het CONEX-project bij Caritas International richten zich op migranten zonder wettig verblijf. Het project heeft als doel om hen correcte en duidelijke informatie te geven en te zorgen voor een goede oriëntering en vlotte doorverwijzing. Zo wil het project bijdragen aan het zoeken naar duurzame oplossingen en migranten zonder wettig verblijf helpen om geïnformeerde keuzes te maken.

DUUR:

Gestart in 2021

PARTNER:

Fedasil

“Met ons CONEX-project willen we juiste en volledige informatie geven aan migranten in precair verblijf en aan eerstelijnsorganisaties die met hen in aanraking komen. Informatie die aangepast is de noden van het publiek dat we voor ons hebben”, vertelt Babette Boone van Caritas International.

“Het gaat om een project dat we uitvoeren met steun van Fedasil”, legt Babette uit. “De klemtoon ligt op sensibiliseren en oriënteren: toegankelijke informatie moet de migrant in staat stellen om een geïnformeerde beslissing te nemen over de eigen toekomst en daarnaast een beeld geven van de diensten waarbij hij of zij terecht kan voor ondersteuning. Als er wordt nagedacht over de eigen toekomst, kan dat gaan over eventuele mogelijkheden tot wettig verblijf in België of elders en over de optie van een vrijwillige terugkeer en re-integratie in het land van oorsprong.”

JUISTE EN ACTUELE INFORMATIE

Het is van belang dat (eerstelijns)diensten en vrijwillig(st)ers, die directe contacten hebben met migranten in precair verblijf, over juiste en actuele informatie beschikken of op zijn minst weten waar ze terecht kunnen voor informatie en naar wie ze kunnen doorverwijzen. In deze context wil Caritas International verbindend werken door op een menselijke en transparante manier informatie te geven aan migranten zonder wettig verblijf en hulpverleners die met hen in contact komen.

“De klemtoon ligt op sensibiliseren en oriënteren: toegankelijke informatie moet de migrant in staat stellen om een geïnformeerde beslissing te nemen over de eigen toekomst en daarnaast een beeld geven van de diensten waarbij hij of zij terecht kan voor ondersteuning. Bij het nadenken over de eigen toekomst behoort het overwegen van eventuele mogelijkheden tot wettig verblijf in België of elders en de optie van een vrijwillige terugkeer en re-integratie in het land van oorsprong.” zegt Babette.

BIJEENKOMSTEN MET DIASPORa en eerstelijnsmedewerkers

Er worden diverse acties en activiteiten georganiseerd in het kader van ons CONEX-project. “We werken vooral met diaspora- en eerstelijnsorganisaties samen om via die weg het publiek te bereiken om hen te kunnen informeren over bestaande mogelijkheden”, aldus Babette. “In 2021 gaven we infosessies aan eerstelijnsmedewerkers en sleutelfiguren uit de diaspora. Nadien startten we ook met infosessies die zich richten op de doelgroep zelf; aan deze mensen willen we uitleggen welke ondersteuning Caritas kan bieden.”

Over verblijfsprocedures en vrijwillige terugkeer en re-integratie circuleert nogal wat verkeerde informatie. Dat maakt het niet altijd eenvoudig om erover te communiceren. “Voor ons project is het cruciaal om directe contacten te kunnen hebben met migranten en diaspora. Zo kunnen we op de meest directe en efficiënte manier signalen opvangen, juiste en duidelijke informatie bieden en mensen oriënteren binnen het netwerk.”

communicatiemateriaal

Caritas International werkt voor het CONEX-project ook aan communicatiemateriaal. Zo hebben we een aantal podcasts over vrijwillige terugkeer en re-integratie gemaakt. “We werken samen met onze partners in de landen van herkomst die betrokken zijn bij terugkeer en re-integratie. Zo maken we het gemakkelijker om aan informatie te geraken. Personen die vragen hebben over vrijwillige terugkeer kunnen zich dankzij de podcasts op een meer laagdrempelige manier informeren.”

> ONTDEK ONZE PODCASTS

Sociale rechten en verblijfsprocedures

Eén van de voornaamste doelstellingen van het project is het bereiken van mensen die moeilijk toegang vinden tot informatie. Aan de hand van onze infosessies bieden we onder andere informatie aan over de sociale rechten van migranten zonder wettig verblijf, alsook over de verschillende verblijfsprocedures in België. We geven ook mee op welke manieren Caritas International mensen kan ondersteunen. Verder hebben we het over andere organisaties waarbij mensen terecht kunnen met bepaalde vragen.

> LEES OOK: VRIJWILLIGE TERUGKEER

RE-INTEGRATIEONDERSTEUNING

“Ik weet dat veel mensen vertrekken uit ons land omdat ze geen hoop meer hadden”, bedenkt Arnoldo Urbina van Caritas Santiago de Maria, één van de partnerorganisaties van Caritas International in Latijns-Amerika. “Maar veel mensen raakten gefrustreerd. Ze vonden in België niet wat ze zochten. Maar ze moeten weten dat al die ervaringen op zich wel waardevol zijn. Ons land is niet gemakkelijk, maar op de één of andere manier komen we er wel uit. En als je denkt aan terugkeren, dan zijn wij er om je te ontvangen en begeleiden.”

“Sinds 2020 werken we op stelselmatige basis met personen die terugkeren uit België”, vertelt Arnoldo. “We begeleiden hen om na hun terugkeer te re-integreren, want dat is niet altijd even gemakkelijk. Mensen kiezen er vooral voor om een kleine business op te starten of om met hun re-integratieondersteuning huur te betalen of meubels te kopen. Het hangt uiteraard allemaal van hun situatie af wat de mogelijkheden zijn. Maar we zijn er met heel ons team om hierbij te helpen”.

CONTACT

Zijn er vragen rond de sociale rechten van mensen zonder wettig verblijf, verblijfsprocedures in België of vrijwillige terugkeer en re-integratie? Neem gerust contact op met ons:

Babette Boone – b.boone@caritasint.be – +32 476 86 43 40

Help ons

Doe een gift

Giften van € 40 of meer op jaarbasis zijn fiscaal aftrekbaar. Je kan tot 45% van jouw gift terugkrijgen.

Een vraag? Neem contact met ons op