Humanitaire hulp is levensnoodzakelijk in Gaza. Jouw bijdrage ook.

Caritas International België Humanitaire hulp is levensnoodzakelijk in Gaza. Jouw bijdrage ook.

Met je gift financieren we de verdeling van essentiële hulpgoederen. - © Caritas Jeruzalem

26/07/2024

Sinds het begin van de oorlog in oktober, leeft de bevolking in de Gazastrook en de rest van het bezette Palestijnse gebied in grote nood. Tienduizenden mensen kwamen al om, de overlevenden proberen te eten  te vinden en leven in voortdurende angst. Ondanks het vijandige klimaat zetten Caritas International en haar partner Caritas Jeruzalem hun humanitaire werk voort. Met jouw giften kunnen wij dat werk, waarvan zoveel mensen afhankelijk zijn, blijven doen.

Nood aan humanitaire hulp in Gaza

Na het toenemende geweld in de voorbije maanden ondersteunen lokale teams van Caritas Jeruzalem de mensen in Gaza die hulp nodig hebben.. De organisatie, die werd opgericht in 1967, zette mobiele klinieken op waar onder meer slachtoffers van de Israëlische aanvallen worden verzorgd. Onze collega’s van Caritas Jeruzalem delen water, voedsel en medicijnen uit aan de Palestijnse bevolking, soms met gevaar voor hun eigen leven. Het is levensnoodzakelijke hulp, want humanitaire konvooien worden nog steeds tegengehouden bij de sowieso al beperkte toegangspunten.

Geen kansen meer op de Westelijke Jordaanoever

De oorlog in Gaza zorgt voor grote armoede voor de inwoners van de bezette Westelijke Jordaanoever. Veel mensen raakten hun baan kwijt en hebben geen inkomen meer. Boeren krijgen geregeld geen toegang tot hun akkers, waardoor hun gewassen en inkomsten verloren gaan. Wie vroeger in Israël werkte, kan door de sluiting van de grenzen niet meer naar Israël reizen. Omdat het land in- en uitgaan niet kan, zijn de economische gevolgen voor de bevolking desastreus.

Zij hebben u nodig

Om haar humanitaire activiteiten in Gaza en in heel Palestina te kunnen voortzetten, heeft Caritas jouw steun nodig. Met je gift financieren we de verdeling van essentiële hulpgoederen en kunnen we medische bijstand blijven geven.

Levens door elkaar geschud

Yousef werkte vroeger in Israël.  “Sinds oktober 2023 is ons leven is helemaal door elkaar geschud”, vertelt zijn vrouw Yasmine. “We waren net getrouwd. We bouwden ons huis met onze twee handen. Vandaag moeten we nog steeds 20.000 NIS (5.000 euro) aan schulden terugbetalen, maar sinds de sluiting van de grenzen zijn we onze belangrijkste bron van inkomsten kwijt.” De jonge ouders van de kleine Bassem hebben geen land om te bewerken en er is een groot gebrek aan beroepsmogelijkheden. “We zijn gestopt met leven,” zegt Yasmine. Maar ze geeft niet op.

Gift Palestina Westelijke Jordaan Oorlog Israel caritas

Ik wil graag een naaimachine kopen om ons gezin te onderhouden.

Yasmine, bewooner in Gaza

Mode is haar passie, en Yasmine droomt ervan om haar eigen ontwerpen te maken. “Ik heb mode en design gestudeerd aan de universiteit”, zegt ze.  “Later wil  ik graag een naaimachine kopen om ons gezin en de baby te onderhouden.”

Zonder inkomen hebben Yasmine en Yousef het erg moeilijk om in hun behoeften te voorzien en Bassem, die amper drie maanden is, goed te eten te geven. Bassem en de rest van de Palestijnse bevolking lopen een reëel risico op ondervoeding.

In deze extreem gewelddadige realiteit probeert Yasmine, net als vele anderen, de moed erin te houden en hoopvol te blijven. Steun hen. Doe een gift online of stort op rekeningnummer BE88 0000 0000 4141 met mededeling ‘5046-GAZA’.