Brazilië: noodhulp voor slachtoffers overstromingen

Caritas International België Brazilië: noodhulp voor slachtoffers overstromingen

Guthierry Andrade - De overstromingen in Bahia, Brazilië, van december 2021 hebben 965.000 mensen getroffen, meer dan 100.000 mensen hebben humanitaire hulp nodig.

20/02/2022

Sinds begin december 2021 al werd het noorden van Brazilië – vooral de deelstaten Bahia en Minas Gerais – geteisterd door zware regenval. Rivieren bereikten hoogtes die in jaren niet gezien werden tijdens het regenseizoen. Eind december zijn de eerste 2 dammen gebroken in de deelstaat Bahia. De overstromingen hebben uiteindelijk 965.000 mensen getroffen, meer dan 100.000 mensen hebben humanitaire hulp nodig. Ondertussen zijn er 31 dammen in Minas Gerais, en 10 in Bahia die potentieel kunnen instorten en een gevaar betekenen voor nieuwe overstromingen.

De situatie is dramatisch

Rebekka Reischmann, programmabeheerster in Brazilië voor Caritas Zwitserland, was zeer onder de indruk van de situatie: “Zelfs na het zien van de beelden op tv waren we nog zeer geschokt en bezorgd tijdens onze eerste bezoeken in Ilhéus en Itabuna, waar we huizen en hele straten verwoest zagen. De situatie is dramatisch, we moeten echt alle beschikbare krachten bundelen om ervoor te zorgen dat het leven van deze vele gezinnen zo snel mogelijk weer kan worden opgebouwd.”

Caritas Brazilië is met haar lokale afdeling en vrijwilligers onmiddellijk in actie geschoten. Slachtoffers kregen onderdak in opvangcentra, eten en drinken, hygiëne items en basisgoederen. De overheid heeft eveneens een aantal acties op poten gezet maar haar prioriteit ligt vooral bij het herstellen van beschadigde en vernielde infrastructuur.

>>LEES OOK: Risicobeperking op rampen

Samenwerken in een consortium

De noden bij de getroffen bevolking blijven zeer groot. Dankzij de financiële steun van ECHO (Directoraat-generaal Euopese Civiele bescherming en Humanitaire Hulp) kon Caritas International samen met Caritas Brazilië en Caritas Zwitserland op 1 februari van start gaan met een uitgebreid hulpprogramma dat 6 maanden zal lopen voor een budget van 1 miljoen euro.

Om tegemoet te komen aan de dringende behoeften van ongeveer 24.000 mensen zal er in drie domeinen gewerkt worden:

• Financiële middelen

Aangezien de plaatselijke markten operationeel zijn, zal aan de meest getroffen huishoudens cash geld gegeven worden, om hun zelfredzaamheid te verbeteren. Ze kunnen hiermee in hun basisbehoeften voorzien volgens hun individuele prioriteiten (betalen van huur, aankoop van voedsel, bouwmaterialen, basisbenodigdheden, toegang tot medische zorg en onderwijs).

• Hygiëne en gezondheid

Hygiëne- en schoonmaakkits worden uitgedeeld aan personen die in noodonderkomens en andere leefruimtes met slechte hygiënische omstandigheden wonen. Hygiëne kits bevatten zeep, shampoo, tandenborstels, tandpasta, toiletpapier, mondkapjes en maandverband. Schoonmaaksets zijn samengesteld uit waszeep, schoonmaakmiddel, ontsmettingsmiddel en schoonmaakhandschoenen, om er maar enkele te noemen. Er zijn ook extra hygiënekits om te voorzien in de specifieke behoeften van baby’s en kinderen: (herbruikbare) luiers, babyzeep en shampoo en vochtige doekjes.

• Onderdak

Verwacht wordt dat de meeste noodopvangcentra vanaf februari, hun activiteiten zullen staken, terwijl een aanzienlijk aantal mensen nog steeds afhankelijk zal zijn van tijdelijke opvang, aangezien veel huizen onherstelbaar zijn verwoest. Wie geen appartement kan huren en zijn of haar huis niet kan herstellen zal aangewezen zijn op noodopvang op middellange termijn. Daarom worden ook de leefomstandigheden in 3 opvangcentra in de getroffen regio verbeterd.

Beleidsbeïnvloeding

“De solidariteitsacties mogen niet ophouden, maar het is eveneens belangrijk om onze politieke pleitbezorging bij de overheden van gemeentes, deelstaten en staat te versterken, want ook zij moeten het nodige doen voor de vele slachtoffers die alles verloren hebben”, zegt Valquíria Lima, nationale coördinatrice van Caritas Brazilië.

“En we willen daarbij ook de aandacht vestigen op het feit dat deze situatie het gevolg is van een ontwikkelingsmodel en dat we steeds vaker met dergelijke verschijnselen te maken zullen krijgen. We moeten dat model herbekijken. En we moeten investeren in preventiemaatregelen, zodat rampen als deze tot een minimum kunnen worden beperkt”, voegt zij eraan toe