Sluiting opvangcentrum Scherpenheuvel

Caritas International België Sluiting opvangcentrum Scherpenheuvel

Isabel Corthier

04/06/2018

Op zaterdag 24 maart heeft de ministerraad besloten om alle laatste 9 noodopvangcentra voor asielzoekers te sluiten. Dus ook het opvangcentrum van Scherpenheuvel.

“Ons opvangcentrum opende de deuren op 11 november 2015 tijdens de opvangcrisis”, vertelt François Cornet, directeur van Caritas International. “Toen was dat om humanitaire redenen: zodat niemand op straat zou moeten slapen. Ofschoon tijdelijk van opzet, bleven we uiteindelijk meer dan twee en een half jaar operationeel en konden we gans die tijd een kwaliteitsvolle werking uitrollen dankzij zeer gemotiveerde collega’s en de waardevolle ondersteuning van tal van vrijwilligers en het lokale bestuur.”

Lokale verankering

“We vinden het dan ook zeer jammer dat het centrum nu moet sluiten”, zegt ook Gitte Claeys, verantwoordelijke van het centrum. “We zijn een vrij klein centrum. En net die kleinschaligheid maakte een sterke integratie en verankering in de buurt mogelijk. We hebben goede banden met heel wat scholen in de buurt, huisartsen, vrijetijdsorganisaties… Dagelijks komen tal van vrijwilligers ook een handje toesteken bij verschillende activiteiten zoals huiswerkbegeleiding en we kunnen heel goed samenwerken met de lokale autoriteiten. Bovendien waren we erin geslaagd om heel wat vluchtelingen en asielzoekers die daar recht op hadden, aan het werk te krijgen in de buurt.”

In het opvangcentrum van Scherpenheuvel verblijven vandaag 148 asielzoekers, afkomstig uit o.a. Afghanistan, Irak, Syrië en Eritrea. 26 personeelsleden zijn er aan de slag.

Zo goed mogelijk blijven begeleiden

“Het is zeer zwaar nieuws. Niemand blijft hierbij onberoerd”, aldus nog directeur François Cornet. “Het is zeker een schok voor de vele asielzoekers die we huisvesten. We doen dan ook ons uiterste best om hen zo goed mogelijk te begeleiden tot hun laatste dag bij ons. En we waken erover dat de transfer naar een andere opvangstructuur optimaal verloopt.”

Het opvangcentrum zal in september 2018 haar deuren sluiten. Gezinnen met kinderen zullen tijdens de maand augustus verhuizen, zodat de kinderen het schooljaar kunnen starten in hun nieuwe school. Dit is de meest menselijke oplossing in deze moeilijke tijden. De andere bewoners zullen in september verhuizen.

Onze focus blijft hetzelfde : de meest kwetsbaren

Caritas blijft actief betrokken bij de opvang van vluchtelingen en asielzoekers, met een focus op de meest kwetsbaren: alleenstaande vrouwen met kinderen, mensen met medische problemen, niet-begeleide minderjarige vluchtelingen… Zij verblijven in aangepaste accommodatie waar ze van dichtbij begeleid worden door onze medewerkers.