Op de bres voor menselijkheid en gastvrijheid: Jaarverslag 2023

Caritas International België Op de bres voor menselijkheid en gastvrijheid: Jaarverslag 2023

© Johanna de Tessières / Caritas International

02/08/2024

2023 was het jaar van de aardbevingen in Syrië, Turkije en Marokko, van de uitbarsting van een conflict in Soedan en van het bloedbad in Israël dat werd gevolgd door een extreem gewelddadige repressie in Gaza. “Maar het was ook het jaar van 75 miljoen ontheemde mensen, waarover in de media niet vaak wordt gepraat”, zegt Bernard Woronoff, voorzitter van de raad van bestuur, vooraf in het kersverse Jaarverslag 2023 van Caritas International.

“75 miljoen ontheemden of personen die in extreem moeilijke omstandigheden leven”, schrijft Bernard Woronoff. “Bijvoorbeeld in het oosten en het zuiden van Afrika, waar er onontwarbare conflicten zijn en waar droogtes en overstromingen elkaar afwisselen.” In de hele wereld tellen de Verenigde Naties zo’n 300 miljoen mensen die nood hebben aan humanitaire bijstand en bescherming. “De voornaamste oorzaken zijn conflicten, klimaatrampen en verregaande economische ongelijkheid. Maar vaak lopen die elementen door elkaar”, schrijft hij.

Ook dichterbij huis, in Oekraïne, gaat de oorlog onverminderd door. “In 2023 werd die een uitputtingsoorlog, die doet denken aan de gruwelen in de loopgraven in 1914-1918”, vindt Woronoff.

“In al deze situaties met veel leed is Caritas aanwezig: voor, tijdens en nadien”, stelt hij vast. “Where there is a need, there is a Caritas” is niet zomaar een slogan. Het is de realiteit op het terrein. Dankzij het netwerk van 162 Caritasorganisaties die dagelijks actief zijn in de wereld.”

Hoe Caritas International dat in 2023 concreet deed, in België en in het buitenland, lees je in ons Jaarverslag 2023.

Verwant nieuws