Hoe ga je om met lastige vragen en opmerkingen over mensen op de vlucht?

Caritas International België Hoe ga je om met lastige vragen en opmerkingen over mensen op de vlucht?

© Anne van Hootegem / Caritas International

29/03/2024

Wat doe je als je een nare opmerking hoort over mensen op de vlucht? Heb je altijd een antwoord klaar? Of zwijg je liever? Om je te helpen het gesprek aan te gaan over migratie, schreef Caritas een inspiratiegids vol tips.

Je herkent het vast: je bent op een familiefeest, je praat met je buren of vrienden en plots gaat het gesprek over mensen op de vlucht. Je hoort uitspraken waarmee je het niet eens bent. Wat doe je dan?

Misschien ga je het gesprek uit de weg. Omdat je je wat overvallen voelt door de uitspraak, of omdat je niet weet wat je moet antwoorden, of omdat je geen zin hebt in een felle discussie, of… Maar misschien reageer je juist wél. Je schiet in de aanval en probeert met heel veel argumenten de andere te overtuigen van jouw visie. Helaas heeft je gesprekspartner er geen oren naar.

Other Talk Migratie Vrijwilligers vragen

Om je inspiratie te geven om het gesprek op een andere manier aan te pakken, maakte Caritas de gids: Hoe ga je om met lastige vragen en opmerkingen over mensen op de vlucht. De gids staat vol handige tips om op een constructieve manier de dialoog aan te gaan. Daarbij gebruikten we de inzichten van Other Talk: verbindend communiceren om weer een genuanceerd debat te kunnen voeren over migratie. De gids is in de eerste plaats bedoeld voor vrijwilligers die werken met mensen op de vlucht. Maar hij is nuttig voor iedereen die wel eens met het thema migratie in aanraking komt.

Verhitte discussies

“Wij merken bij Caritas dat heel wat vrijwilligers, maar ook collega’s, het lastig vinden om met vrienden, kennissen en zelfs familieleden te praten over mensen op de vlucht”, zegt Joke Dillen, beleidsmedewerker bij Caritas, die meeschreef aan de gids. “Het kan een beladen onderwerp zijn, waarbij de meningen soms ver uit elkaar liggen. Soms leidt het tot verhitte discussies. Maar dat hoeft niet altijd. Met deze gids bieden we de vrijwilligers nuttige inzichten die hen een houvast kunnen bieden bij dit soort gesprekken.”

Other Talk Migratie Vrijwilligers vragen

Voor vrijwilligers, door vrijwilligers

De tips komen recht uit de praktijk. De voorbije twee jaar ging Joke Dillen met ‘Other Talk goes local’ de boer op om workshops te geven bij middenveldorganisaties die werken met mensen op de vlucht. “Tijdens die workshops lieten we vrijwilligers kennis maken met de inzichten van Other Talk”, vertelt ze. “Maar we lieten hen vooral ook mee nadenken over hoe we het debat over migratie op een genuanceerde manier konden voeren. De tips in de gids komen dan ook vooral van de vrijwilligers zélf.”

De gids is gratis beschikbaar voor iedereen. Je kan hem hier downloaden.

In samenwerking met