Begeleiding helpt terugkeerders om nieuw leven op te bouwen in Kameroen

Caritas International België Begeleiding helpt terugkeerders om nieuw leven op te bouwen in Kameroen

Medewerk-st-ers van de Kameroense partnerorganisatie CCEY-CA met de bezoekers van Caritas International en Fedasil - © Caritas International

09/07/2024

Wie wil terugkeren naar zijn of haar land van herkomst, kan rekenen op ondersteuning van het re-integratieteam van Caritas International. Het team werkt daarvoor samen met partnerorganisaties. Zo helpen ze terugkeerders doorheen het proces, zodat ze makkelijker een thuis kunnen vinden in hun land van herkomst. Sommigen slagen er zelfs in om hun eigen bedrijf op te zetten, zoals Armand en Juliette in Kameroen. De één opende een café, de andere een crèche.

Eind april reisden twee medewerksters van het team re-integratie met twee Fedasil-collega’s naar Kameroen. Ze gingen op bezoek bij de partnerorganisatie CCEY-CA in de hoofdstad Yaoundé. Ontmoetingen met Kameroeners die vanuit België of andere Europese landen waren teruggekeerd naar Kameroen, stonden ook op het programma.

Kameroen ligt tussen West- en Centraal-Afrika en telt bijna 28 miljoen inwoners. Je vindt er olie en gas, ertsen en kostbare houtsoorten. Op het land telen de Kameroeners onder meer koffie, katoen, cacao, maïs en maniok.

Een groot deel van de Kameroense bevolking leeft in armoede, vooral in het noorden van het land. Inspanningen om de armoede terug te dringen kunnen niet op tegen de snelle bevolkingsgroei. Daarnaast belemmeren corruptie en bestuursproblemen de ontwikkeling van het land. Ook schrikken ze investeerders af.

Als we de realiteit in Kameroen beter begrijpen, kunnen we ook ons re-integratieprogramma en de begeleiding vóór het vertrek uit België verbeteren.

Katrien en Babette, van het re-integratieteam

De partnerorganisatie CCEY-CA legt – onder andere –  contacten tussen Kameroeners die onlangs naar Kameroen zijn teruggekeerd en landgenoten die dat enkele jaren eerder al deden. “Met de collega’s van Fedasil kregen we een beter beeld van hoe onze lokale partner CCEY-CA werkt. We zagen hoe sommige terugkeerders hun eigen projecten konden ontwikkelen met het geld dat ze kregen voor hun re-integratieproject. We hebben ook beter begrepen waar de grenzen van dat budget liggen.”

Uit gesprekken met teruggekeerde Kameroeners bleek dat het re-integratiegeld vaak voldoende is om een rendabele en duurzame economische activiteit op te zetten. “Onze partner kent de arbeidsmarkt in Kameroen uitstekend en weet wat er nodig is om een bedrijfje op te starten”, aldus Katrien en Babette.

Armand investeerde in het café van zijn zus. - © Caritas International

Armand keerde een jaar geleden terug naar Yaoundé. “Mijn re-integratiebudget investeerde ik in de zaak van mijn zus”, vertelt hij. “Het is een café, gekend om zijn goede wijnen en sterke dranken. Met het budget voerden we renovatiewerken uit en zijn we gestart met het maken van onze eigen natuurlijke fruitsappen. Op termijn willen we die op andere plaatsen verkopen.”

Tergukeeer - Reintegratie - Kameroun - Caritas

Dit meisje speelt in de crèche van Juliette die na tien jaar in België terugkeerde naar Kameroen. - © Caritas International

Juliette keerde vijf jaar geleden terug naar haar zoon en zussen in Douala, de grootste stad van Kameroen. “Omdat ik erg van kinderen hou, wilde ik mijn re-integratiebudget gebruiken om een crèche te openen”, legt ze uit. “Mijn zoon helpt me met de kinderen en mijn zus woont vlakbij. Ik doe dit graag, maar het is niet makkelijk geweest.”

Terugkeerders krijgen intensieve begeleiding van CCEY-CA, zowel op economisch als psychosociaal vlak. “Het is belangrijk om ook psychosociale ondersteuning te geven, want voor sommigen is het hele terugkeerverhaal iets waarmee ze worstelen. Ook voor de familie en de omgeving kan dit moeilijk zijn”, aldus Babette en Katrien. “We zagen tijdens deze trip dat goede begeleiding loont”, vinden ze. “Want een aantal Kameroeners, die geen vooruitzichten meer hadden in België, slaagden er zo in om een nieuw leven op te bouwen in Kameroen.”

Verwant nieuws