EU Passworld: wat ging er goed? En wat kan beter?

Caritas International België EU Passworld: wat ging er goed? En wat kan beter?

Op de slotconferentie van EU Passworld in Leuven, waar staatssecretaris voor Asiel en Migratie Nicole de Moor ook even was, werd de balans opgemaakt van het proefproject. © Caritas International

03/10/2024

EU Passworld, het proefproject waarbij hoogopgeleide vluchtelingen kunnen studeren aan prestigieuze Europese universiteiten, is bijna afgelopen. Wat ging er goed? En wat kan beter? Dat waren de hamvragen op de slotconferentie van EU Passworld, die op 16 en 17 september plaatsvond in Leuven.

‘EU Passworld? Dat veranderde mijn leven’, antwoordt Sajeda Khattab (27) in de microfoon. Het is de eerste dag van de conferentie. Sajeda is uitgenodigd voor het panelgesprek met de verschillende betrokkenen van EU Passworld uit België, Ierland en Italië. Ze is één van de drie vluchtelingstudenten die in 2023 een Engelstalige masteropleiding begon aan de KU Leuven.

Toen ze een tiener was, vluchtte Sajeda met haar familie voor de oorlog in Syrië. Ze belandde in Egypte en zou daar 11 jaar blijven, tussen miljoenen andere vluchtelingen. “Ik had geen enkele hoop om ooit nog verder te studeren, laat staan aan een gerenommeerde universiteit in het buitenland”, vertelt ze. Aan de KU Leuven slaagde ze vorig academiejaar voor haar master in European Policies and Public Administration (Europees beleid en openbaar bestuur). Tegelijk maakte ze haar thesis af voor de master in Migratie- en vluchtelingenstudies waaraan ze in Egypte was begonnen. “Zo behaalde ik in 2024 dus twéé masters”, zegt ze trots.

Veilige en legale vluchtweg

De KULeuven is, samen met Caritas International België, Fedasil en UNHCR België, één van de Belgische partners in het proefproject EU Passworld.

Via EU Passworld kunnen vluchtelingen  – met de juiste vaardigheden en kwalificaties – geselecteerd worden om te studeren in een ‘derde land’. Dat kan België zijn, maar ook Italië en Ierland doen mee. Deze ‘education pathway’ is een veilige en legale manier om te vluchten, en om internationale bescherming te krijgen. EU Passworld wordt gefinancierd door het Fonds voor Asiel, Migratie en Integratie van de Europese Unie (AMIF).

Project zonder naam

Maar EU Passworld is een proefproject, en dat loopt eind 2024 af. De spirit van het project – vluchtelingen laten studeren en hen internationale bescherming geven – gaat wél verder. Al is dat in België voorlopig nog zonder officiële naam.

“Die moeten we dringend eens bedenken”, lacht Willem Gordts, coördinator Integratie bij Caritas International. “Dit academiejaar 2024-2025 konden we al opnieuw drie studenten aan de KU Leuven laten beginnen, en voor het eerst ook vier studenten aan de UCLouvain. De universiteiten van Namen en Luik engageren zich alvast voor het volgende academiejaar.”

Achteruit kijken om vooruit te kunnen plannen

Op 16 en 17 september 2024 organiseerden Caritas International, KU Leuven, Fedasil en UNHCR een slotconferentie in Leuven. ‘Looking back to plan ahead’, heette het evenement. ‘Achteruit blikken om vooruit te plannen’. Want wat ging er de voorbije jaren goed bij EU Passworld, en wat kan beter?

Absolute troef: de onthaalgroepen

Alle partijen waren het eens: de onthaalgroepen voor de studenten zijn de absolute troeven van het proefproject. Van zodra een student arriveert in de luchthaven, staat de onthaalgroep klaar om te helpen bij grote en kleine vragen of problemen. De groep bestaat uit vrijwilligers die worden uitgezocht door Caritas International. Ze worden voorbereid, en krijgen ook een vorming en begeleiding van Caritas. “Toen ik in België aankwam, kende ik no-bo-dy”, herinnert Sajeda zich. “Maar de vrijwilligers hebben me bij alles geholpen. Ze hebben mijn leven hier zó veel gemakkelijker gemaakt.”

Caritas International België EU Passworld: wat ging er goed? En wat kan beter?