Libanon: bombardementen door Israël worden heviger. Steun de bevolking!

Caritas International België Libanon: bombardementen door Israël worden heviger. Steun de bevolking!

© Reuters

26/09/2024

Sinds de aanval van de Palestijnse groepering Hamas op Israël op 7 oktober 2023, is er een escalatie van grensoverschrijdende beschietingen tussen Hezbollah in Libanon en Israël. De toestand wordt almaar erger.

Sinds het begin van het conflict evalueert Caritas Libanon de noden op het terrein dankzij haar telefonische noodlijn en haar aanwezigheid in heel het land. De werknemers van Caritas Libanon krijgen steun van honderden vrijwilligers bij het organiseren van hulpverlening.

© Caritas Libanon

“Onze vrijwillig(st)ers zijn dag na dag aan de slag om de getroffen burgerbevolking te helpen”, legt Toni Haddad van Caritas Libanon uit. “We verdelen warme maaltijden, brood, matrassen, lakens en kussenslopen. We organiseren onderkomens op heel veel plaatsen, meestal in scholen. Aan mensen die in files staan, geven we drinkwater en snacks. We regelen ook hygiënische artikelen en verdelen kleren. Teams van Caritas Libanon zorgen voor medische verzorging en psychologische ondersteuning.”

In de voorbije dagen escaleerde het conflict tussen Israël en de militie Hezbollah aanzienlijk, met als gevolg dat vele duizenden Libanezen op de vlucht sloegen. Er vielen al vele doden en gewonden. De noden zijn nijpend”, onderstreept Michel Abboud, de voorzitter van Caritas Libanon.

© Caritas Libanon

De huidige toestand is erger dan wat de Libanezen in 2006 meemaakten. “Toen was er ook oorlog”, aldus de voorzitter van Caritas Libanon. “Maar destijds kon de Libanese bevolking zelf nog vluchtelingen helpen. Dat is nu niet meer mogelijk omdat Libanon al lang gebukt gaat onder een economische crisis.”

Volgens officiële bronnen zijn er momenteel al meer dan 500.000 ontheemden in Libanon.

“Als organisatie beschikken wij over opslagplaatsen, 8 mobiele klinieken, plekken voor tijdelijke huisvesting voor 3.000 mensen, meer dan 30 sociale centra, noodhulpgoederen en zelfs 20 artsen”, aldus Caritas Libanon. “Maar de humanitaire noden zijn nu zo groot geworden dat we absoluut extra financiële middelen moeten vinden om onze rol te kunnen spelen.”

Steun de Libanese bevolking, doe een online gift of stort je bijdrage op rekeningnummer BE88 0000 0000 4141 met de mededeling ‘5064 Libanon’