Hoe kan je als lokaal bestuur polarisatie rond migratie tegengaan?

Caritas International België Hoe kan je als lokaal bestuur polarisatie rond migratie tegengaan?
27/06/2024

Hoe ga je als lokaal bestuur de polarisatie rond migratie tegen? En hoe laat je zien dat je toch alle bezorgdheden serieus neemt? Je leest het in de inspiratiegids voor lokale besturen van Caritas International, Avansa regio Antwerpen en Other Talk.

Over migratie en vluchtelingen is het laatste woord nog niet gezegd. De meningen verschillen vaak sterk, en even vaak klinken de extreme stemmen het luidst. Hoe kan je als lokaal bestuur de polarisatie tegengaan? En tegelijkertijd laten zien dat je de bezorgdheden over vluchtelingen en migratie in je stad of gemeente serieus neemt?

Om je te helpen, brengen Avansa regio Antwerpen en Other Talk een inspiratiegids uit. Vol tips en ideeën zodat jij met je lokale bestuur aan de slag kan. We richten ons vooral op polarisatie rond nieuwkomers en mensen op de vlucht, maar de onderliggende principes zijn ook bruikbaar voor de polarisatie rond racisme, personen die LGBTQ+ zijn, het klimaat, …

Other Talk teaching migration Vrijwilligers vragen

Hoe kwam de inspiratiegids tot stand?

Joke Dillen, beleidsmedewerker bij Caritas International, die meeschreef aan de gids: “Voor ‘Other Talk goes local’ organiseerden we de voorbije 2 jaar heel wat uitwisselingen met steden en gemeenten. We dachten na over de beeldvorming rond migratie, en de rol van de lokale besturen daarin. Dat leidde tot interessante discussies! Bij de uitwisselingen die we met Avansa regio Antwerpen organiseerden, hadden we ook focusgroepen met burgers uit diezelfde steden en gemeenten. De inzichten die we op deze bijeenkomsten verzamelden, hebben we nu gebundeld in de gids.”

Wat kan je er zoal in lezen?

Joke Dillen: “In de gids leggen we enkele belangrijke begrippen en inzichten van Other Talk uit. Die passen we telkens toe op de specifieke context van een lokaal bestuur. We gaan in de gids ook aan de slag met tips uit de uitwisselingen. Het is bijvoorbeeld heel belangrijk dat je als lokaal bestuur een duidelijk visie hebt. Steden en gemeenten voeren ook liefst een heldere, transparante en genuanceerde communicatie. En ook ontmoetingsmomenten organiseren of faciliteren, is erg nuttig. Hoe je dat doet, en ook hoe je dat best níét doet, dat lees je allemaal in de gids!”

De gids is gratis beschikbaar voor iedereen. Je kan hem hier downloaden.