Alle leerlingen van het 4e leerjaar van de Henri Durez-school in Lille werkten met ‘Walk in my shoes’ in de lessen aardrijkskunde en filosofie & burgerschap. Stap voor stap, gedurende zes lesuren, ontdekten de leerlingen een parcours. Elke stap in het traject riep een nieuwe vraag op waarover ze moesten nadenken: “Waarom verlaten migranten hun thuisland? Waar komen ze vandaan en waar gaan ze naartoe? Welke moeilijkheden komen ze onderweg tegen? Hoe reageren de landen die ze doorkruisen en de landen waar ze aankomen?”
Bij elk dilemma verdiepten de leerlingen zich in één van deze onderwerpen en verbreedden ze het perspectief met behulp van documenten die door de leerkrachten werden aangereikt. Ze noteerden hun inzichten. Daarna volgden ze de reis van Senait, Sifa of Hassan naar een nieuwe fase, die op haar beurt een nieuwe vraag opriep, enzovoort.
Als hoogtepunt aan het einde van dit ‘migratiehoofdstuk’, organiseerde de school een debat met vertegenwoordigers van verenigingen die asielzoekers opvangen en reddingsdiensten op zee. Zij beantwoordden vragen die de leerlingen hadden voorbereid.
Leraar aardrijkskunde, Henri Durez-school (Lille) vertelt: “Walk in my shoes is goed ontworpen, want de leerlingen gaan helemaal in het onderwerp op en haken niet af. We zouden dit thema ook abstract kunnen benaderen zoals eender welk thema in een leerboek, maar dat zou jammer zijn. Migratie is niet zomaar een thema zoals elk ander aardrijkskundig thema. Het is belangrijk dat je het menselijk maakt. En dan laat het je niet meer los.”
TIP: Als jij Walk in my shoes ook wil linken aan diverse thema’s uit je leerplan en over meerdere lessen wil spreiden, kan je gebruik van de thematische toegangspoorten die je kan terugvinden in de schematische overzichten van de parcours. In de handleiding vind je tools, video’s en ook achtergrondinfo rond elk van deze thema’s. Ontdek het hier.