Nagorno-Karabach: Caritas vraagt EU en VN om meer humanitaire hulp

Caritas International België Nagorno-Karabach: Caritas vraagt EU en VN om meer humanitaire hulp

Caritas Armenië is actief aan de grens om geëvacueerden uit Nagorno-Karabach te helpen. Ze is ook actief in vier andere regio’s van het land en in de hoofdstad Jerevan. - © Caritas Armenië

02/10/2023

Bijna 100.000 Armeniërs vluchtten de voorbije week weg uit Nagorno-Karabach (Artsakh). De omstreden regio ligt in Azerbeidzjan maar er wonen vooral mensen van Armeense afkomst. Azerbeidzjan nam vorige week de controle over de regio over na een kort militair offensief.

Het grootste deel van de bevolking vluchtte naar Armenië, omdat het niet langer gelooft in een veilige toekomst in Nagorno-Karabach. De Verenigde Naties stuurden dit weekend een missie naar Nagorno-Karabach met humanitaire hulp, maar de toegang blijft moeilijk.

Grens

Caritas Armenië is actief aan de grens om geëvacueerden uit Nagorno-Karabach te helpen. Ze is ook actief in vier andere regio’s van het land en in de hoofdstad Jerevan. Het mondiale Caritasnetwerk mobiliseert fondsen en roept alle partijen op om de mensenrechten en het humanitair recht te respecteren en de humanitaire hulp te verhogen.

De laatste grote escalatie in het conflict vond plaats in 2020 toen duizenden mensen werden gedood in zes weken van hevige gevechten. De inzet van Russische vredestroepen legde de gevechten destijds stil, maar de spanningen liepen al maanden op in de aanloop naar de laatste militaire operatie.

Alistair Dutton, secretaris-generaal van de Confederatie, Caritas Internationalis: “Elke agressie tegen burgers is onaanvaardbaar. Mensen die de crisis zijn ontvlucht, moeten bescherming en humanitaire hulp krijgen. Hun rechten, inclusief het recht op vrij en veilig verkeer, moeten volledig worden geëerbiedigd. Mensen moeten vrij zijn om in hun huizen te blijven en wie gevlucht is, moet naar huis kunnen terugkeren als hij of zij dat wil.”

Vluchtelingen zijn uitgeput

De vluchtelingen zijn uitgeput door een tien maanden durende blokkade door het Azerbeidzjaanse leger. Ze laten huizen en graven van familieleden achter. Caritas Armenië beantwoordt aan hun eerste noden, in overeenstemming met humanitaire principes.

Met de hulp van haar netwerk bereidt Caritas zich voor op de lancering van een grootschalig noodprogramma van levensonderhoud, onderdak en financiële hulp.

Ernstige voedseltekorten

Caritas Internationalis en Caritas Europa roepen alle betrokken partijen op om het internationaal humanitair recht te respecteren, de veiligheid en rechten van de vluchtelingen te garanderen en hen bij aankomst de nodige bijstand te verlenen. Gezien de ernstige voedseltekorten en het gebrek aan toegang tot elektriciteit en water in Nagorno-Karabach, is het van essentieel belang om snelle en ongehinderde humanitaire toegang en bewegingsvrijheid binnen en buiten Nagorno-Karabach mogelijk te maken.

Nu moeten de EU en de VN hun steun aan humanitaire acties in Nagorno-Karabach en Armenië opvoeren.

Gagik Tarasyan, uitvoerend directeur van Caritas Armenië

Meer steun van Europa en Verenigde Naties

Gagik Tarasyan, uitvoerend directeur van Caritas Armenië, besluit: “Op dit cruciale moment is het essentieel dat de EU en de VN hun steun aan humanitaire acties in Nagorno-Karabach en Armenië opvoeren, met bijzondere aandacht en financiering voor de lokale humanitaire actoren die efficiënt en snel op de situatie reageren en mensen in nood bij te staan.”

>> Steun de slachtoffers van de crisis in Nagorno-Karabach