Burundi

Burundi :

In het kort

Met circa 12 miljoen inwoners, is Burundi niet alleen het op één na dichtstbevolkte, maar ook één van de armste landen in Afrika. Hoewel de landbouwgrond erg schaars is, leeft 90% van de Burundezen van de landbouw. Burundi had een woelige geschiedenis met veel politiek geweld. De voorbije jaren moet het land heel wat terugkerende vluchtelingen opvangen, met een verhoogde druk op de landbouwgronden en de watervoorraden als gevolg. De terugkeerders hebben uiteraard huizen nodig, en ook akkers om te kunnen bewerken.

Uitputting van de bodem en de klimaatopwarming zetten de productiviteit van de Burundese boeren onder druk. Het land streeft naar schaalvergroting in de landbouw en een grotere productie om uit te voeren. Koffie is het belangrijkste uitvoerproduct voor Burundese boeren. De export levert ook veel deviezen op.

De klimaatopwarming heeft op diverse vlakken gevolgen in Burundi. De seizoenen zijn er minder stabiel of betrouwbaar dan vroeger. Soms valt er erg veel regen, op andere momenten gaan de boeren gebukt onder grote droogtes. Opmerkelijk is ook dat het waterpeil in het Tanganyikameer in de afgelopen jaren sterk steeg.

Caritas International is al jaren actief in Burundi en heeft een kantoor ter plaatse. De bevolking wapenen tegen de bedreigingen van overstromingen, droogte en erosie is een rode draad doorheen onze noodhulp- en ontwikkelingsprogramma’s. In onze projecten leggen we ook sterk de klemtoon op de toepassing van technieken uit de agro-ecologie.

Nieuws "Burundi"

Projecten "Burundi"

Alle projecten

Achter elk cijfer een verhaal

Alle verhalen
Caritas International België

Ik stel een testament op

Wil je voortleven in projecten voor kwetsbare mensen? Neem dan Caritas International op in jouw testament! Het is gemakkelijk, snel en we zijn er om je te helpen en jouw vragen te beantwoorden.

Ik stel een testament op
Caritas International België

Doe een gift

Wat zouden we doen zonder jou en je vrijgevigheid? Samen strijden we tegen honger, armoede en geweld. Zo tover jij een glimlach op vele gezichten.

Doe een gift